3 dingen die je moet weten over de payroll beleving van ondernemers en werknemers
16 mei 2014
We zoeken met z’n allen massaal naar ervaringen van anderen met producten, diensten of bedrijven. Een te laat bezorgd pakketje of een trage, onpersoonlijke reactie van de klantenservice – het draagt allemaal bij aan de beleving die we hebben bij een bedrijf. Maar hoe zit het eigenlijk met de beleving van ondernemers en werknemers bij payroll?
1. Die verschilt per ondernemer
Het hele ding (en soms ook een beetje het probleem) met belevingen is dat ze verschillen per persoon, per situatie en zelfs per tijdstip. De beleving van ondernemers bij een payroll service is vooral afhankelijk van de situatie waarin zij zich bevinden. Wat voor bedrijf is het? Tegen welke problemen lopen ze aan?
Situatie-afhankelijk
Stel, je runt een horecagelegenheid. Met een klein team weet je elke avond een leuk publiek aan te trekken en kun je de tent prima draaiende houden. Maar tijd voor contracten, cao, pensioen en verzekeringen? Die kom je structureel te kort.
Tegelijkertijd is er een groot productiebedrijf dat honderden mensen in dienst heeft. De P&O-afdeling leidt alle personeelszaken in goede banen en heeft een vaste routine. Vragen van werknemers over arbo-zaken kunnen ze probleemloos beantwoorden.
Het is duidelijk dat de situatie van beide bedrijven compleet verschilt. Waar de horeca-ondernemer tegen bepaalde problemen aanloopt, heeft het productiebedrijf alles in-house uitstekend onder controle. Payroll is niet voor elk bedrijf even relevant en daarmee het waarschijnlijk dat de beleving bij payrolling per bedrijf varieert. Payroll horeca en payroll bouw zijn in elk geval goede combinaties.
Sociale context
Maar niet alleen de situatie is bepalend voor het beeld dat ondernemers bij payrollbedrijven hebben; ook de sociale context speelt een grote rol. Deelt een mede-ondernemer zijn positieve ervaringen over payrollen met jou, dan krijg jij ook een positiever beeld over payrolling. Andersom geldt, deelt iemand negatieve payroll-ervaringen met je, dan beleef jij payrollen waarschijnlijk ook negatiever.
2. Die verschilt tussen ondernemers en werknemers
Werknemers hebben een heel andere relatie met een payroll service dan ondernemers. Ondernemers kiezen zelf voor payrolling; werknemers krijgen aan het begin van hun dienstverband te horen dat ze een contract bij een payrollbedrijf tekenen. Veel werknemers hebben dan ook vragen over wat payrolling voor hen precies betekent.
Al snel ervaren werknemers dat ze op belangrijke punten met de payroll service van doen hebben. Het payrollbedrijf stort elke loonperiode het salaris, stuurt werknemers jaarlijks hun jaaropgave en beantwoordt vragen over bijvoorbeeld de aangifte inkomstenbelasting. Voor een werknemer is het dan ook belangrijk dat een payrollbedrijf…:
- … overzichtelijk is
- … op tijd betaalt
- … duidelijke loonstroken en jaaropgaven verstrekt
- … klaarstaat voor vragen en die zo snel en goed mogelijk beantwoordt
3. Die moet gecheckt worden
We denken vaak overal wel een accuraat beeld van te hebben, maar dat beeld klopt lang niet altijd. Het is dan ook belangrijk om dat beeld te controleren. Een mede-ondernemer met een groot bedrijf stond misschien negatief tegenover payrolling, maar dat hoeft niet te betekenen dat payrollen ook oninteressant is voor jou.
Tegelijkertijd kan het ook zo zijn dat iemand je payrolling aanraadt terwijl dit juist niet echt geschikt is voor je organisatie. Check je beleving dan ook altijd door contact op te nemen met een of meerdere payrollbedrijven.
Payrolling bij HSU
Bij HSU streven we naar een optimale payroll beleving voor alle ondernemers en werknemers. We doen dan ook onze uiterste best om bedrijven de voordelen van payrolling te laten zien en de payrollconstructie voor iedereen te verduidelijken.